RaketHELVETE!

I den här familjen hatar vi raketer och smällare, vi har alltid gjort det och vi kommer alltid göra det. Jag kan lova att jag aldrig någonsin i hela mitt liv köpa en enda raket eller smällare, tomtebloss på sin höjd. Inte ens om jag någon gång i framtiden får barn kommer jag köpa några raketer åt dom. Av två skäl egentligen, för det första, och det som jag tycker är värst med raketer, är att massor av djur lider i flera veckor kring nyår (även påsk och 1a maj i södra sverige) och självklart så slutar det ju inte där utan massor av djur får får sina inälvor sönder frätna bara för att dom äter raket rester som ligger på marken (ingen plockar ju upp efter sig), dom tycker att krut luktar gott och därför vill dom tugga på det. Och för det andra så tycker jag att det är fullkomligt fruktansvärt att föräldrar låter sina barn avfyra smällare och raketer själva, det är faktiskt livsfarligt.

Idag var jag tvungen att gå till veterinären med ruffsan för att få utskrivet lugnande. Jag fick 12 tabletter stesolid. Folk tycker alltså att det är rimligt att hundägare ska behöva droga sina hundar flera dagar före, under och efter nyår bara för att dom ska få skjuta raketer. Jag har inte kunnat rasta ruffsan en enda eftermiddag eller kväll förra veckan eller den här veckan. Jag tycker att det är hemskt.

Jag har egentligen inte så mycket emot att man skjuter raketer på nyårsafton, kl 24.00. Då vet man ju om att det ska hända och kan hålla sig undan. Men nu är det ju inte så det är. Så fort rakter börjar säljas så börjar även skjutandet. Vissa regler borde finnas, tex att varje stad har någon/några utmärkt plats där man får skjuta raketer ifrån, överallt i övrigt är det förbjudet. Raketer får endast skjutas på nyårsafton, på kvällen, av vuxna. Det borde gå att få raketer som inte smäller men ändå så blir det fint glitter på himlen.

Som det är nu får man ju gå och oroa sig hela tiden, man vet aldrig när eller var det kommer en raket. Det finns inga ställen man kan gå på där man känner att man kan vara lugn. Man kan inte ha lös hunden alls under december/januari för att smäller det en raket i närheten så sticker hon, och då kan hon ju bli överkörd och allt möjligt.

VISA LITE HÄNSYN TACK!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback