Ska ett dödsfall vara nödvändigt innan LKAB lär sig en läxa?

I flera års tid har jag lyssnat på min pappa, om hans berättelser om ras- det ena värre än det andra. Han har varje gång sagt "Det här kan bara sluta illa". Bara de senaste två åren så har det hänt massor med gånger; det kommer stora ras och det är bara ren tur att det inte hänt tidigare, med fler inblandade. Det är inte länge sen som det var ett stort ras i ungefär samma område som nu, men det hände precis i skiftskarven och bara av den anledningen blev ingen skadad. LKAB gör ingenting. För drygt ett år sen så hade det rasat precis framför en lastbil, den hinner knappt bromsa. Det är inte många månader sen pappa berättade om att han och lastaren skulle tillbaka till lastmaskinen efter lunch, lastaren kör först i sin personbil och pappa efter i lastbilen. Pappa möts av ett stort damm moln, taket hade rasat in på vägen. Han ropar över radion till lastaren frågade vilken väg han hade tagit, han sa då att han tagit den vägen. Då har det alltså rasat precis efter honom, men före pappa kom dit, och det skilde bara några sekunder mellan dom. Det hade kunnat gå riktigt illa. Så har det varit så många gånger- riktigt nära. Det har bara varit tur att det inte någon var under när raset kom. Men LKAB verkar blunda. Dessutom skickar dom entreprenörerna till ställen som dom inte vågar skicka sina egna anställda till, för det är så farligt. Min pappa och B har fått vara och köra på ställen som varit avstängda månader på grund av ras risken, men eftersom det fortfarande finns mycket malm där så skickar dom dit entreprenörerna istället. Och skulle dom vägra så är det bara tack och hej, och ta en ett annat företag. Det värsta är att alla dessa ras tystas ner, man skriver om att det inträffat en seismisk händelse. Den här olyckan hade kunnat hända när som helst, och i mycket större utsträckning, det måste LKAB veta och ändå gör dom ingenting. Det enda som betyder något är att få upp malmen. Tjäna pengar. Så länge det går kör dom på. Men nu har dom ögonen på sig, det är bara synd att det ska krävas ett dödsfall för att dom ska skärpa sig. Även över jord är det så, så länge ingenting händer så är det jätte viktigt att tänka på säkerheten. SÄKERHETEN FÖRST! Men om något går sönder, och produktionen stannar, då gäller inga regler längre, bara man får igång allt FORT.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1755165.ab

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad kul att du tittade in i min blogg! Jättefina hundar har du. Jo, jag kan tänka mig det. Jag har alltid velat ha en samojed, men det blir i framtiden då jag har skaffat hus och har möjlighet till hundgård ute på gården osv. Dom är ju såå fina!:) 1 år, då är den ju inte alls så gammal, hur går det med hon/han? :) Detta med dragningen osv, det går ju att vara väldigt bestämd och få dom att dra mindre. Men det är ju i grund och botten en dragningshund så..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback