Vapen och dockor..

Jag har inte tänkt låta Edvin leka med pistoler, och vapen. Det finns ingen anledning för honom att leka krig eller nåt liknande. Jag kan inte överhuvudtaget förstå varför små barn ska leka att dom dödar andra människor. Svärd är en annan sak tycker jag, det har mer med fantasi att göra. I var och varannan bok så kommer ju en prins med svärd och ska rädda prinsessan. Så det må vara. Men i princip alla andra vapen kommer inte komma innanför våran dörr. Dom ska inte lära sig att leka krig och att dom dödar någon innan dom ens förstår vad det innebär. Krig är en fruktansvärt hemsk sak, alltså inget jag vill att mitt barn ska leka.

Och till leksaksdebatt nr två. Varför skulle inte en kille kunna leka med dockor? Jag tänker då definitivt köpa en docka till Edvin. Tycker det är bra om pojkar också leker lekar att dom tar hand om en bebis. Varför skulle sånna lekar bara vara för flickor? Jag tycker man i allmänhet ska sluta placera in små barn i flick och pojk fack. Oavsett om man är pojke eller flicka ska man ha tillgång att leka med både bilar, dockor eller vad det nu kan vara. Hur ska barnet annars veta vilka leksaker han/hon helst leker med om föräldrarna bestämmer åt dom.

Jag vet ett par som har en pojke som är jämngammal med Magdalena, och när dom var mindre 2-3år, så hade Magdalena en dockvagn och en pippidocka som den här pojken älskade att leka med. Han körde runt alla möjliga saker i dockvagnen, och tyckte det var jätte roligt att leka med pippidockan. Men hans föräldrar vägrade köpa en docka åt honom bara för han faktiskt är kille. Så han fick bilar och sånna leksaker. Men varför inte köpa något som barnet uppenbart tycker om att leka med? Man blir lite irriterad..

Kommentarer
Postat av: Madde

Håller med!!

Maximus har en docka, han har fått ärva en av mina gamla dockor. Funderar faktiskt på att köpa en dockvagn från biltema (49kr) till han också :)

När vi var på play-date hos en från föräldragruppen, 2 pojkar och 2 flickor.. Maximus och den andra killen var dom enda som lekte med dockan+dockvagnen, dom tyckte d var jättekul att köra runt med den.



Maximus börjar ju på dagis snart och det är typ ett jämdställdhetsdagis.

2009-08-15 @ 21:42:00
Postat av: Kristina

ja, jag lovar att aldrig köpa nått sånt och iofs håller jag med dig exakt med vapengrejjerna..

Det kommer inte mina barn heller få leka med.

Dockor är superbra, samma med djurnallar.. man lär sig att ta hand om saker och sen lekte ju jag alltid med lego och bilbana och sånt förr.

det är ju inget bara killar kan och oc de med dockor som tjejer kan.

2009-08-16 @ 15:49:33
Postat av: Cillan

Tycker definitivt Maximus ska få en vagn, 49kr var ju billigt också.. Kan tänka mig att pojkar också är lite mer intresserade av dockvagnar och sånna leksaker eftersom dom oftast inte har sånt hemma. Det är ju alltid spännande och roligt med nya leksaker.. Samuel ville ju alltid ha på prinsessklänning och krona, för att magdalena alltid lekte prinsessa.. Det gillade inte alls deras pappa!

Jag lekte också alltid med lego, önskade mig varje år en hund och en radiostyrd bil, och jag är fortfarande sur för att jag aldrig fick en radiostyrd bil.. Men jag fick ju förstås en eltandborste..

2009-08-16 @ 18:57:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback