Funderingar.

Vad duktig jag varit på att uppdatera bloggen idag. Har haft mycket tid idag av nån konstig anledning.

Fundering 1: Hur hinner man mata sitt barn? Jag har hela tiden tyckt att det varit jobbigt att amma (visserligen mysigt), längtat till man får börja med vanlig mat. Och slippa tänka på att släpa fram bröstet när man är på coop. (Inte för det hänt, eftersom man har lite framförhållning, men det skulle kunna hända) Alla har tjatat om att jag ska amma så länge som möjligt för det är så bekvämt när man alltid har maten med sig. Och nu när vi väl börjat med annat än bröstmjölk så känns det plötsligt jobbigt, stressande. Det är roligt och mysigt att mata honom, och jag ger honom ett mål gröt per dag. Mer mat får han inte. Jag har försökt pressa in även en smakis potatis, och vissa dagar hinner jag, men oftast inte. Tiden bara flyger iväg. Man kan ju inte ge honom smakisar när han är för hungrig eller trött. Och när han sovit är han jätte hungrig, så jag ammar honom, då är han mätt- alltså inte intresserad av potatis, och så leker han och sover, och han får lite gröt osv osv. Han är ju bara 4 månader, så jag ska väl inte stressa. Men jag vet ju hur jag är och rätt som det är så är han gammal och har bara  ätit gröt hela sitt liv.

Samma som med smakisarna är det många andra saker som jag inte hinner med varje dag, t.ex. bada (inte för att det behövs varje dag, men nångång per år är det ju bra att slänga ner honom i en balja med vatten), låta honom ligga naken en lite längre stund, låta honom ligga på golvet, träna lite på att sitta, ta en långpromenad, läsa sagor. Listan kan göras lång. Men jag kan ju inte heller hålla honom vaken dygnet runt för att hinna göra allt jag tycker jag borde. Jag får trösta mig med att han inte kommer komma ihåg den här tiden när han blir äldre.

Fundering 2: Varför har jag först nu insett att det är enklast att göra som mamma säger? Hade jag vetat det från början så hade mitt liv blivit mycket enklare. Gör som mamma säger! Istället för att börja dividera om saker och ting så låter man helt enkelt henne bestämma, då blir hon nöjd och jag får lugn och ro. Tycker hon att Edvin ska ha vantar på sig när det är 20 grader ute, så sätter jag vantar på honom. Annars kommer hon med sina filtar och grejer och bäddar in honom och tjatar om drag och det ena och det andra. Låt mamma bestämma, vilka tokiga idéer hon än må ha.

Fick nyss ett mms av mamma på pappas nya tröja han ska ha på dopet, jag skrev tillbaka "cool! han ser ut som en äkta golfare", nu vägrar han ha den tröjan på dopet. Det blev visst lite dålig stämning i husvagnen. Pappa sa att det är som den gången mamma tvingade med honom till kappahl för att köpa nya jeans, och mamma bad expiditen om en större storlek, och expiditen svarade "dom finns annars i herr modell". Pappa har inte förlåtit mamma ännu för den incidenten och har efter det inte satt sin fot i en klädbutik.

Äh nu orkar jag inge mer. Hej!

Kommentarer
Postat av: Kristina

FågelBo FågelBo... Ja han är ju en av de roligaste i världen! :D

2009-07-08 @ 21:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback