Hälsa på, utan mamma.

Nu har jag skickat Björn att sova middag med Edvin så jag får en lugn stund för mig själv. Sen när dom vaknat och Edvin ätit så ska Far och son åka till bingo berra och hälsa på han och deras bebis, helt själva. Björn var ju lite nervös men jag sa att har han sovit och ätit så kommer han vara pigg och glad några timmar, då kan han gott och väl åka själv med Edvin och hälsa på. Det tar ju hur som helst inte mer än 10 minuter att åka hem om det skulle vara nåt. Men jag kan förstå att det känns lite nervöst, han är ju orolig att Edvin ska bli ledsen eller nåt och att han inte ska kunna trösta honom. Därför är det ju lagomt att åka iväg en timma och hälsa på.

Jag kan inte riktigt förstå alla nyblivna mammor som aldrig vågar lämna sina bebisar hemma ensam med pappan. Jag har från första stund kunnat åka iväg och handla och det. Oftast har jag åkt när han sover på dan, och alltid när han ätit nyss, sen har jag bara varit borta kanske 30 minuter, men ändå. Och så har jag åkt till mamma och pappa och lämnat honom ensam med mamma eller pappa medan jag gått en sväng och rastat hundarna. När man vet att han är mätt och belåten så måste man ju kunna lita på att pappan kan ta hand om barnet. Maten står ju jag för så det går det ju inte att göra så mycket åt. Man åker ju aldrig långt bort eller är borta länge. Tycker det kan vara ganska skönt att åka iväg och handla en stund för sig själv.

Tycker det är bra om pappan i huset också lär känna sitt barn, är jag hemma så säger ju jag nu är han trött, hungrig, eller vad det nu kan vara. Björn måste ju också få chans att lära känna Edvins signaler, och veta hur man ska söva honom, eller vad man ska göra när han är arg som ett bi eller vad det nu kan vara. Nu har ju jag blivit trygg i min roll som mamma, visst var jag också nervös i början när man skulle åka och hälsa på. Men nu är jag aldrig det, och när jag märker att han börjar bli trött så åker jag hem direkt så man slipper en skrikig unge i bilen.

Jag tror det hela kommer gå jätte bra. Björn är så stolt över Edvin, men är fortfarande ganska osäker på det mesta som gäller honom, eller jag tror egentligen han skulle klara sig ganska bra själv om han var tvungen, men nu kollar han alltid med mig först, och helst vill han att jag ska tala om för honom tex att nu behöver han sova en stund, fast jag vet att han också vet det, men han är väl rädd att göra fel.

Dom verkar ha somnat gott där uppe. Nu ska jag passa på att kolla nån serie eller så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback