Fint väder..

Bara 3 minus ute och solen skiner. Men var inte ute så lång sväng med hundarna i morse, så vi kanske går ut en sväng till här på förmiddagen.

Har tränat hundarna nästan varje dag. Det går ganska bra, men inkallning är dom rätt värdelösa på. Det går bra så länge dom är i närheten. Har mest tränat min kusins rottwailer, som dom haft lite problem med. Eller i själva verket är det dom som varit problemet (som så ofta med hundproblem) och inte hunden. Dom har överfört sin osäkerhet på hunden, och dessutom inte varit tillräckligt bestämd med honom, han har fått göra lite hur som helst. Men det visade sig att han är jätte duktig och inte alls aggressiv mot andra hundar. Dom har varit rädd för att han ska skrämma någon/göra nåt mot nån, bara för han är så stor, och då stramat åt kopplet, och det ger signaler till honom att det är nåt som händer här. Så har är ju visserligen vaktig, men säger man åt honom ordentligt så slutar han. Man måste lita på sin hund, att kunna ha slakt koppel, men man ska alltid vara beredd. Han har skött sig exemplariskt hela veckan när vi tränat, och min kusin var nästan gråtfärdig hur bra han blivit på bara en vecka. Jag har ju haft med mina hundar hela tiden och hon sa att det aldrig har gått förut, att ha hundar sådär nära, springa runt honom utan att han bryr sig. Så hon var jätte glad. Vi ska fortsätta träna under nästa vecka. Nu har vi mest tränat på att gå bra i koppel, utan att dra, följsamhet, och att man ska kunna kräva av sin hund att göra vissa saker. Tex, säger jag sitt, så behöver han inte ha en halvtimma på sig att sitta, utan jag säger det en gång, och då ska han sätta sig direkt, gör han inte det så sätter man honom ner. Han har varit väldigt lättlärd och snabbt fattat att det är jag som bestämmer.

Nu ska jag göra lunch åt min son..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback